Aiemmin tällä viikolla takana ensimmäinen käynti kiropraktikolla, huh!
Olen kärsinyt iäisyyden erilaisista niska-, hartia- ja selkäongelmista ja hoidattanut itseäni vain fysikaalisessa hoidossa. Ajan saatossa olen saanut ties millaisia jumppa- ja kuntoiluohjeita mutta mistään ei ole tuntunut olevan pidemmän päälle apua. Päätin kokeilla vihdoin kiropraktikkoa josta olin kuullut paljon kehuja ja jota myös oma fysioterapeuttini oli suositellut. Viime aikoina kun oma fyssarinikaan ei ole saanut selästäni lukkoja aukeamaan.

Mulla oli etukäteen ihan järkyttävä pelko ja jännitys tuota käyntiä kohtaan. Vaikka olen tottunut kovaankin murjomiseen fysioterapeutilla ja ollut elämäni aikana ties minkälaisissa inhottavissa ja kivuliaissakin toimenpiteissä, en tiedä miksi tää jännitti niin paljon. Tiesin että hoito ei ole kivuliasta ja hoitajani on ehdoton alan ammattilainen, mutta ehkä jännityksen aiheutti vaan se, etten tarkkaan tiennyt mitä hoidossa oikeastaan tehdään ja miten.

Tällä minun kiropraktikollani oli tosi kiva asenne. Hoitosuunnitelmaa tehdään niin, että varsinaisia hoitokäyntejä tulisi mahdollisimman vähän, mutta tulen saamaan eväät jatkoon jotta voin itse ylläpitää tilaani kunhan tilanne saadaan ensin paremmaksi. En ollut tajunnutkaan miten paljon lukkopaikkoja ja virheasentoja minusta löytyikään ja miten nuo lukot vaikuttavat esimerkiksi hermostoon ja sitä kautta muihinkin asioihin. Joillakin perussairauksillanikin voi olla selkeä yhteys näihin selkärangan ja nivelten lukkotiloihin. Hoito ei kertaakaan sattunut, kovat rutinat ja naksahdukset ainoastaan kuulostivat pahalta. Ja toisin kuin olin luullut, hoito oli paljon muutakin kuin tuota "naksauttelua". Kiropraktikolla oli tosi sellanen kokonaisvaltainen asenne ja tapa hoitaa, tuntui että hoidettiin koko ihmistä eikä vain yhtä oiretta. Tuli myös sellainen olo, että hän oikeasti kuunteli ja ymmärsi minua ja vaivojani.

Jo tämän yhden kerran jälkeen oloni oli huomattavasti helpompi ja kevyempi ja hengittäminenkin huomattavasti helpompaa. Eikä minulle ainakaan tullut mitään oireita hoidon jälkeenkään. Reilun viikon päästä on sitten seuraava kerta jossa katsotaan miten kroppa on ottanut ekan hoitokerran vastaan.
En malta odottaa kuinka hyvältä olo sen jälkeen tuntuukaan!